Bærekraft hos Flix
Bærekraftsmålet vårt
«Vi ønsker å gi alle en bærekraftig og rimelige reise.»
Bærekraft har vært en integrert del av vårt DNA helt siden vi satte de første bussene våre på veien. Mer enn noen gang ønsker vi å bidra til bærekraftige og rimelige reiser, slik at alle kan få oppleve verden. For Flix handler bærekraft om å skape en god balanse mellom økologi, økonomi og samfunn i tillegg til å skape merverdi for interessentene våre. Vi ønsker å bidra til trygg og bærekraftig mobilitet for generasjoner, sikre en god forretningsetikk og integritet samt bidra til positive resultater for planeten, menneskene, og samfunnet som helhet.
Bærekraftsstrategien vår er basert på ESG-rammeverket som handler om miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold. Her har vi definert at våre viktigste strategiske pilarer er planet, mennesker og reise, i tillegg til grunnlaget for disse som er ledelse.
Beskytte planeten
Som en global leverandør av rimelige, tilgjengelige og intermodale reiser med en høyteknologisk infrastruktur, har Flix et viktig ansvar for å beskytte planeten og gå foran med et godt eksempel. Sammen med partnerne våre setter vi høye miljøstandarder og flytter grensene for alternative mobilitetsteknologier, samtidig som vi allerede i dag tilbyr kollektivalternativer som er mer bærekraftige enn personbilen.
Ved å velge Flix-tjenester kunne passasjerer spart 1,1 millioner tonn med CO2 bare i 2023.
Vårt oppdrag
- Sikre høye miljøstandarder for FlixBus- og FlixTrain- flåtene.
- Styrke innføringen av bærekraftige reiser ved hjelp av alternative kjøre- og drivstoffteknologier.
- Jobbe mer energieffektivt ved å innføre bærekraftige arbeidsmetoder for kontorer og innkjøp samt retningslinjer for reiser.
Ta vare på mennesker
I kollektivtransport er sikkerheten avgjørende for alle – kunder, ansatte og mannskap. I tillegg handler en av dagens store utfordringer om å fremme et likestilt, mangfoldig og inkluderende samfunn. Sammen med partnerne våre gjennom hele verdikjeden, jobber vi for å styrke veisikkerheten og de sosiale standardene i mobilitetssektoren for å skape et trygt, likestilt, mangfoldig og inkluderende miljø på arbeidsplassen og i samfunnet som helhet.
Vårt oppdrag
- Prioritere sikkerheten for kundene, de ansatte og mannskapet. Mer om sikkerheten i bussene våre her.
- Sørge for rettferdig kompensasjon og gode arbeidsforhold for besetning og ansatte.
- Omfavne likestilling, inkludering og mangfold (LIM) i selskapets kultur og verdier.
- Være en ansvarsfull bedriftsborger og skape en positiv sosial effekt gjennom strategiske NGO-partnerskap.
Tilrettelegge for reising
Reiselivet står ved et viktig vendepunkt med tanke på flere aspekter. Mens klimatiltakene betyr mye for fremtiden, vil vårt ønske om å gi mennesker verden over tilgang til rimelige og tilgjengelige reisemetoder, forbedre hverdagen til kundene våre. Sammen med partnerne våre former vi sektorens fremtid gjennom innovasjon og partnerskap i hele bransjen.
Vårt oppdrag
- Tilby rimelige, tilgjengelige og intermodale reisemuligheter for å binde sammen samfunn og regioner.
- Jobbe mot målet om karbonnøytralitet, teste flere løsninger for å redusere miljøpåvirkningen vår i dag mens vi venter på nullutslippsteknologiene for langdistansebusser.
- Bygge partnerskap mellom flere interessenter for å oppskalere kjøre- og drivstoffteknologier i flåten til partnerne våre og transformere markedet for langdistansekjøretøyer.
Sterk ledelse i bunnen
Vi skal alltid gå foran med et godt eksempel. Derfor betrakter vi sterk ledelse hos Flix og i hele verdikjeden som basisen for våre tre strategiske pilarer – mennesker, planet og reise. Vi har etablert en styringsgruppe for bærekraft på styrenivå som skal føre tilsyn med bærekraftsresultatene. Gruppen ledes av konsernsjefen, og toppledelsen fungerer som forretningsambassadører på tvers av avdelingene for å sikre at bærekraftsmålene og -tiltakene integreres inn i forretningsførselen. Flere retningslinjer for forretningsmoral etableres, for eksempel personvernregler samt etiske retningslinjer for ansatte og for forretningspartnere.
Vårt oppdrag
- Overholde høye forretningsetiske standarder og myndighetspålagte krav.
- Støtte internasjonale lover om menneskerettigheter og arbeideres rettigheter.
- Styrke en ansvarlig administrasjon av verdikjeden og integrere høye miljømessige og sosiale standarder.
- Beskytte datanettverket og personvernet.
Dobbel vesentlighetsanalyse
I tråd med GRI-rammeverket gjennomførte vi en dobbel vesentlighetsanalyse i 2022 med interne og eksterne interessenter for å identifisere de viktigste temaene for bærekraften vår. Resultatet er 14 viktige temaer som i høy grad kan påvirke de langsiktige resultatene til virksomheten i tillegg til miljøet, økonomien og samfunnet.