Om Flix

Vi tilbyr bærekraftige og rimelige reiser for alle

Oversikt over Flix

Flix er et ledende globalt reiseteknologiselskap som tilbyr bærekraftige og rimelige reiseløsninger, og har hatt over 400 millioner reisende siden lanseringen. Selskapet operer i mer enn 40 land på fire kontinenter gjennom FlixBus, FlixTrain, Greyhound og Kâmil Koç. Flix ble lansert i 2013 med en forretningsmodell som har minimalt med eiendeler, og har en innovativ teknologiplattform for både reisende og partnere. Den markedsledene posisjonen innen langdistansereiser med buss ble raskt oppnådd på tvers av Europa, Nord-Amerika og Tyrkia, og fortsetter å ekspandere til Sør-Amerika og Asia. Flix retter seg mot det stadig voksende markedet for langdistansereiser med buss og tog, og ønsker å øke miljøbevisstheten i samfunnet. Selskapet sikter på å bli karbonnøytralt i Europa innen 2040 og globalt innen 2050. For å vurdere fremgangen innenfor et vitenskapelig anerkjent rammeverk har Flix etablert kortsiktige mål for utslippsreduksjon med Science Based Targets initiative.  
 

Viktige fakta og nøkkeltall

40+

land på 4 kontinenter

5,600

destinasjoner

400+

millioner av passasjer siden lanseringen

1,000+

busspartnere

5,500+

busser på veien

13+

FlixTrains i Tyskland

25+

kontorer

5,500+

ansatte

100+

nasjonaliteter

Flix' forretningsmodell

Flix' svært skalerbare teknologiplattform er modellens hjerte og er skreddersydd til å levere de beste resultatene for både reisende og partnere. Ved å kombinere nettverksplanlegging, markedsføring og prissetting, bruker Flix nyskapende løsninger for å legge til rette for komfortable, mer bærekraftige og rimelige reiser over hele verden. Flix skaper en skreddersydd reiseopplevelse for passasjerer ved hjelp av teknologiplattformen og den brukervennlige appen. Flix forbinder også reisende med lokale busspartnere og sikrer en moderne flåte som lever opp til de høyeste sikkerhetsstandardene. Denne modellen som har minimalt med eiendeler, har forvandlet en europeiske nyetablert bedrift til et ledende og verdensomfattende reiseteknologiselskap. 

Bærekraftige reiser

Den gjennomsnittlige utslippsfaktoren er 27,8 g CO₂ per passasjerkilometer. Ved å reise med FlixBus i Europa kan en reisende redusere klimaavtrykket sitt nesten seks ganger sammenlignet med å kjøre bil, og åtte ganger sammenlignet med å ta fly. Når passasjer bestiller reiser, kan de velge å kompensere utslipp ved å donere til den internasjonalt anerkjente frivillige organisasjonen atmosfair. Flix-passasjerer har i 2023 unngått 1,1 millioner tonn CO₂ ved å velge FlixBus og FlixTrain fremfor andre transportmidler. Flix motiveres av økt bevissthet for bærekraftige reiser og ønsker å bli karbonnøytralt i Europa innen 2040 og globalt innen 2050. For å vurdere fremgangen innenfor et vitenskapelig anerkjent rammeverk har Flix etablert kortsiktige mål for utslippsreduksjon med Science Based Targets initiative.

Flix' teknologihistorie

Kompleksiteten av langdistansereiser på bakken krever en gjennomtenkt teknologiløsning, og Flix gjør det til virkelighet gjennom sitt brukerspesifikke og skalerbare teknologi. Flix' svært skalerbare teknologiplattform ligger i verdiforslagets hjerte og fungerer som et selvforsterkende svinghjul, skreddersydd til å levere de beste resultatene for reisende og partnere. En effektivisert bestillingsprosess lar kundene navigere lett gjennom plattformen og den brukervennlige appen. De kan velge mellom høye frekvenser og nettverktetthet, rimelige priser og tjeneste av kontinuerlig høy kvalitet. Reisende får en praktisk ende-til-ende bestillingsprosess hvor de kan søke etter en spesifikk reise, velge forbindelser og tilleggstjenester ombord, og betale via sømløst integrerte betalingsløsninger. 

Partnere kan dra nytte av en ny kundebase, ytterligere stabil og forutsigbar inntektsstrøm, data-aktivert beslutningstaking, optimalisert utnyttelse og reduserte kostnader gjennom Flix' plattform. Disse aspektene fremhever Flix' posisjon som et ledende selskap innen teknologidrevne reiseløsninger, og gir en uovertruffen verdi for både reisende og partnere. Skalerbarhet i KI og programmer for maskinopplæring er noen av Flix' hovedstrategier som prioriteres for å sikre den beste brukeropplevelsen.

495+ M

over 495 millioner seter administreres daglig av våre KI-baserte systemer

1.2 M

ca. 1,2 millioner planlagte turer daglig

44+ M

mer enn 44 millioner setepriser optimaliseres på nytt hver dag

Flix Group-merker

Med en eiendelseffektiv forretningsmodell driver Group varemerker som FlixBus og FlixTrain, Kâmil Koç i Tyrkia og den kjente Greyhound i Nord-Amerika.

Ledelsen hos Flix

André Schwämmlein, stifter og administrerende direktør

André Schwämmlein, stifter og administrerende direktør

Global virksomhet og kommersielle funksjoner

André Schwämmlein er medstifter og administrerende direktør hos Flix. Hans tro på alternativ, bærekraftig kollektivtransport inspirerte ham til å diskutere muligheten for et deregulert marked med sine nåværende medstiftere mens han var en rådgiver hos Boston Consulting Group (BCG) i 2009. Dette førte til at han stiftet Flix i 2011. Som Flix' administrerende direktør, leder Schwämmlein selskapet til å levere en visjon som lar kundene oppleve verden. Under hans ledelse har Flix blitt en tydelig global markedsleder i flere sentrale områder og har ekspandert til mange land. Han er også et aktivt medlem av representantskapet hos Scout24 SE og ABOUT YOU Holding SE og har vært medlem av det grønne partiet i Tyskland siden 2002.

Daniel Krauss, stifter og IT-direktør

Daniel Krauss, stifter og IT-direktør

Teknologi og mennesker / HR    

Daniel Krauss har rollen som en IT- og HR-direktør hos Flix, og administrerer selskapets teknologi og mennesker. Sammen med andre medstiftere utviklet han Flix til en internasjonal transporttjeneste. Krauss er også investor og medlem av rådgivende styrer hos selskap som Baby1one og uvex. Han er overbevist om at utdanning, entreprenørskap og innovasjon kan bidra til betydelige fremskitt for samfunnet. Han holder ofte foredrag på Friedrich-Alexander-Universität i Erlangen-Nürnberg, og er en medstifter av FightBack-initiativet som fremmer endringer i retning av et mer bærekraftig samfunn. Han er også en aktiv aksjeeier i Tysklands største frivillige organisasjon for utdanning innen entreprenørskap, STARTUP TEENS. I tillegg er han aksjeeier og forvalter hos CODE-University. 

Christoph Debus, økonomidirektør

Christoph Debus, økonomidirektør

Økonomiske og juridiske funksjoner

Christoph Debus tok over stillingen som økonomidirektør hos Flix i begynnelsen av mars 2022. Han er ansvarlig for Flix' finansielle og juridiske funksjoner. Debus er en ekspert i transportindustrien og har hatt mange administrerende stillinger på kapitalmarkedet med oppgaver som går ett skritt lenger enn de tradisjonelle oppgavene på et tverrfaglig grunnlag. Han var tidligere en administrerende direktør hos Thomas Cook Airlines og har nylig vært en administrerende direktør hos Condor hvor han reponerte bedriftens posisjon. 

Max Zeumer, driftsdirektør

Max Zeumer, driftsdirektør

Etterspørsel og nye markeder

Driftsdirektør, Max Zeumer, begynte reisen sin hos Flix i starten av 2015 og har siden den gang hatt suksess med administrasjon av internasjonale markeder. Han startet som driftsdirektør i april 2022, og har ledet global ekspansjon med fokus på Nord-Amerika og fremvoksende markeder som Brasil, Chile og India. Samtidig har han ansvaret for global kommersiell markedsføring og funksjoner for inntektstadministasjon. Zeumer har en variert akademisk bakgrunn som inkluderer datavitenskap, filosofi og en høyere grad i ledelse og administrasjon fra Columbia Business School. Han finjusterte ferdighetene sine i rollen som rådgiver hos Boston Consulting Group hvor han oppdaget sin lidenskap for å bryte ned tradisjonelle industrier gjennom digitalisering. Hans engasjement for å fremme samarbeid og samvirking på tvers av grenser har en stor innflytelse på å omforme den globale reiseindustrien.

Fabian Stenger, driftsdirektør

Fabian Stenger, driftsdirektør

Tilbud og europeiske markeder

Driftsdirektør, Fabian Stenger, begynte reisen sin i Flix i 2013. Han har klart å utvikle markedet i Tyskland og senere også i Nord- og Øst-Europa. Stenger ble driftsdirektør i april 2022 og leder europeiske bussforretninger og overvåker tilbudssiden av globale forretninger ved å lede nettverksplanlegging, partneradministrasjon som inkluderer flåteendring, og kundeservice. Han fikk tidlig yrkeserfaring hos Bain & Co. og har studert ved Universität St. Gallen i Sveits. Med tiårs erfaring hos Flix har hans strategiske ledelse og engasjement for bærekraft drevet Flix' suksess – noe som skaper selskapets fremtid og globale innflytelse.