Reisende med nedsatt bevegelighet

Vi ønsker at alle skal kunne reise med oss. Derfor gjør vi vårt ytterste for at bussene våre skal være så komfortable og tilgjengelige som mulig, også for personer med nedsatt bevegelighet. Vi vil at du skal føle deg velkommen om bord, uansett om du har en permanent eller midlertidig funksjonsnedsettelse.

Rullestol/ganghjelpemiddel, assistent/ledsager eller service-/førerhund – vi kan tilpasse tjenestene våre til ditt behov.

Nedenfor finner du svar på vanlige spørsmål.

Ha med rullestol eller ganghjelpemidler på reisen

Må du ha med rullestolen din på reisen? Ingen problem. Du finner informasjon om hvordan du reiser med rullestol og ganghjelpemidler i reisevilkårene nedenfor.

Rullestol eller andre ganghjelpemidler i bagasjerommet

Hvis du har nedsatt bevegelighet og må ha med rullestol eller andre ganghjelpemidler (f.eks. rullator) på reisen, men du klarer å gå på og av bussen selv eller med hjelp av en assistent, kan du reise på alle FlixBus' ruter. Det er imidlertid et krav om at rullestolen kan slås sammen, slik at sjåføren kan legge den i bagasjerommet på bussen. Du må gi beskjed til kundeservice  senest 36 timer før avgang. Du kan enten ringe kundeservice eller ta kontakt via kontaktskjemaet.

Rullestol som passasjersete i bussen

Hvis du må sitte i rullestolen om bord i bussen i stedet for å sitte på et vanlig bussete, må du fylle ut søknadsskjemaet for rullestol tidligst 14 dager og senest 7 dager før ønsket reisedato, slik at vi kan sjekke om det er festemuligheter for rullestolen i den aktuelle bussen. FlixBus har for tiden et begrenset antall bussruter der dette er tilgjengelig. Dette avhenger av busstypen og tilgjengeligheten og infrastrukturen på busstoppene.

Vær oppmerksom på at rullestolen må oppfylle følgende krav:

•    Rullestolen må være testet og sertifisert som passasjersete i henhold til DIN EN 12183 og/eller 12184.
•    Rullestolen må ha festesystem i henhold til DIN 75078-2.
•    Rullestolen kan måle opptil 70 x 120 cm (bredde x lengde) og ha en vekt på opptil 300 kg.
•    Rullestolen må være produsert etter 2009.

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan gjøre unntak fra disse reglene. Hvis passasjeren har søkt om å reise i rullestol, men bussjåføren fastslår at rullestolen ikke oppfyller disse vilkårene og reglene ved ombordstigning, har bussjåføren rett til å avvise passasjeren av sikkerhetshensyn.

Reise med assistent/ledsager

 

Hvis du har krav på å ha med deg assistanse på reisen, har vi full forståelse for det, og assistenten/ledsageren reiser gratis.

Vær oppmerksom på at det i noen land kreves at du legger frem dokumentasjon på at du har rett til å ha med assistent/ledsager på reisen. Sjekk gjeldende regler for det aktuelle landet før du reiser.

Reise med service- eller førerhund

Hvis funksjonsnedsettelsen din krever at du har med deg servicehunden din, ønsker vi både deg og din firbente venn velkommen om bord hos FlixBus. Service- eller førerhunden din reiser gratis med deg.

Vi gjør oppmerksom på at hunden må være en offentlig godkjent servicehund og ha gyldig ID-kort som må vises til sjåføren før ombordstigning i bussen.

Les mer om ID-kort her.

Hvordan bestiller jeg reise med førerhund/servicehund?

  • Bestill reisen som vanlig (bare for deg).
  • Ta kontakt med kundeservice på telefon eller via kontaktskjemaet (velg «reisende med funksjonsnedsettelse» og «registrering av ledsager/førerhund»  minst 36 timer før avreise og innenfor våre åpningstider.
  • Assistenten/ledsageren din eller service- eller førerhunden legges deretter til i bestillingen uten kostnad.

    Du finner åpningstider og telefonnummer her.

Merk: Det er bare passasjerer med nedsatt bevegelighet eller funksjonsevne som kan ha med hund på reisen. Vi liker kjæledyr, men det er dessverre ikke tillatt å ha med andre dyr enn godkjente service- eller førerhunder på bussene våre.

Hvis du har flere spørsmål om reise med nedsatt bevegelighet, kan du ta en titt på hjelpesiden vår eller ringe kundeservice på +46 (0) 8 124 11 600.

Vi ønsker deg en god reise med FlixBus!